Schouderklachten

Wat zijn schouderklachten?

Bij schouderklachten zit de pijn vaak rond het schoudergewricht en de bovenarm. Het geeft vaak extra pijn als de arm omhoog wordt bewogen, dit maakt het doen van huishoudelijke taken lastiger. Ook gaat op de zij slapen vaak lastiger.

 

 

Symptomen
De pijn zit vaak onderin de rug. Dit kan ook uitstralen naar de bil of (beide) benen. Vaak is het een zeurende pijn in de onderrug. De rug voelt vaak stijf aan. De pijn kan extra aanwezig zijn bij langdurig staan of zitten. Ook bukken en slenteren kunnen extra pijn geven.

 

 

Hoe ontstaan schouderklachten?

  • Repeterende bewegingen
  • Zwaar til of duw werk
  • Langdurig boven schouderhoogte werken (zoals schilderen)
  • Artrose
  • Blessure 
  • Nekklachten
  • Hoge leeftijd
  • Spanningen of stress

 

 

Oefentherapie en Fysiotherapie bij schouderklachten

Bij schouderklachten is het vooral belangrijk om te blijven bewegen.

Lukt het niet goed om uw schouder te blijven gebruiken, terwijl u wel pijnstillers slikt? Dan kan oefentherapie daarbij helpen. De oefentherapeut of fysiotherapeut legt uit welke oefeningen u kunt doen. Ook bij schouderklachten vanuit de nek kunnen fysiotherapie of oefentherapie de klachten verminderen.

Is de schouderpijn in 1 keer begonnen door bijvoorbeeld vallen of een andere blessure? Dan is de klacht vaak met 1 of 2 weken al over. Is er geen duidelijke oorzaak? Dan duren de klachten vaak langer en is het belangrijk om achter de oorzaak te komen en deze aan te pakken

 

Adviezen

  • Bewegen is goed, maar niet met kracht. Ga dus niet zwaar werk verrichten. 
  • Doen kleine bewegingen ook al pijn? Dan kan het komen door overbelasting en kan het vaak helpen om de schouder even 1-3 dagen rust te geven. Beweeg hem een paar keer per dag rustig, zodat de schouder niet stijf wordt.