Lage rugpijn

In het kort: 

  • Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig
  • Lang zitten of staan kan de rugpijn verergeren
  • Blijven bewegen zoals normaal vergroot de kans op snel herstel
  • De meeste klachten herstellen vanzelf binnen 6 weken
  • De oefentherapeut kan helpen bij het herstel van lage rugpijn evenals je leren hoe je dit in de toekomst kan voorkomen

 

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn is pijn in de onderrug (het gebied tussen de bil en de onderste ribben) die veelal wordt veroorzaakt door een overbelasting van de spieren en gewrichten in de rug. Meestal is er geen sprake van een ernstig onderliggende oorzaak.

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het komt veelvuldig voor. In Nederland maakt 4 op de 5 mensen minimaal één keer in zijn/haar leven een periode van lage rugpijn mee.

 

 

Wat zijn de symptomen van lage rugpijn?
Het symptoom wat centraal staat is de pijn in de onderrug. De pijn kan uitstralen naar de bovenbenen of bilregio. Veelal is de pijn zeurend aanwezig, echter kan lang staan of zitten de pijn verhevigen. Naast de pijn kan de rug ook erg stijf aanvoelen. Zeker in de ochtend of na langdurig zitten.

 

 

Oorzaken van lage rugpijn

Veel oorzaken voor het ontstaan van lage rugpijn zijn bekend. Niet allemaal spelen ze een even grote rol. De meest voorkomende oorzaken zijn: 

  • Veel bukken en tillen (zeker in combinatie met een draaiende beweging)
  • Langdurig in dezelfde houding staan of zitten
  • Repeterende werkzaamheden (denk aan werken aan een lopende band waarbij constant dezelfde beweging gemaakt wordt)
  • Plotselinge zware inspanning die je normaal niet verricht (tillen van zware verhuisdozen)
  • Overgewicht
  • Roken

 

Adviezen om rugpijn te voorkomen of verhelpen

Tillen

Vermijd het tillen van zware voorwerpen als je al rugpijn hebt. Als er toch getild moet worden doe je dit zo dicht mogelijk tegen je lichaam aan. Gebruik bij het optillen je benen en niet je rug. Buig dus liever de benen zover mogelijk dan dat je de rug buigt.

 

Zitten en staan

Voorkom langdurig stilzitten of staan. Probeer na een half uur een stukje te lopen, eventjes een kopje koffie of thee halen is al genoeg.

 

Beweging

Blijf veel in beweging. Zo verklein je de kans op lage rugpijn. Voorbeelden van goede activiteiten zijn wandelen, zwemmen en fietsen. Dit geldt ook voor als je al last heeft van lage rugpijn. Onderzoek heeft aangetoond dat in beweging blijven het herstel van rugklachten bevordert.

 

Ontspannen

Stress zorgt voor extra spanning in het lichaam. Dit vergroot de kans op rugpijn. Ontspan door tijd aan een hobby te besteden.

 

 

Hoe kan de Oefentherapeut jou verder helpen?
Je wordt bewust gemaakt van je houding en manier van bewegen in relatie tot je lage rugpijn. Denk hierbij aan de manier waarop je zit achter je bureau of hoe je bepaalde handelingen op je werk uitvoert.

Door middel van verschillende oefeningen gaan we vervolgens werken aan het verbeteren van je houding en manier van bewegen. Je rug wordt gezonder en sterker. Ook wordt uitleg gegeven over de reactie van je lichaam op pijn, (over)belasting en spanningen. Zo leer je hoe je zelf kunt voorkomen dat de lage rug klachten terugkeren.